Svante RandlertNytt år. Nya möjligheter. Men varför ska din personal vara med på resan 2015? Har du berättat vad, hur och varför saker blev som de blev 2014?  Har du berättat vart verksamheten siktar och varför dina medarbetare är så viktiga även nästa år? Ja, som man ropar i skogen får man svar. Den som får en arbetsuppgift – gör den, den som får ett sammanhang – lever det!

Idag, mer än någonsin måste du ge dina medarbetare någonting att tro på. Och den organisationen med flest ambassadörer, eller bäst relation till sina medarbetare, vinner! Det betyder att om dina medarbetare går stolta till jobbet och känner sig både sedda, hörda och viktiga i sammanhangen kommer de göra ett bättre jobb. De skickar det där extra mailet, de ringer en extra gång till kunden, de sprider glädje och energi på kontoret, och de delar med sig av sina idéer för att utveckla verksamheten. Men de gör också någonting som inte kan köpas för pengar. De pratar gott om er i alla sammanhang. De berättar stolt om det ni gör, de rekommenderar vänner att söka sig till er och de öppnar sina personliga nätverk med både nya potentiella kunder och medarbetare.

Vad kan du då göra för att skapa fler ambassadörer under 2015? Det stavas tydlighet och energi. Tydlighet är lika med trygghet, och otydlighet lika med otrygghet. Och goda relationer börjar alltid med att man förstår varandra. Här är fem saker som skapar bättre relationer, och därmed en stoltare ambassadör för din verksamhet.

  1. Var tydlig med dina värderingar och vad ni står för, och visa att du själv lever dessa värderingar.
  2. Förtydliga din vision och er historia och få medarbetare att känna att de är en del av den. Det är alltid mer motiverande att förstå helheten.
  3. Var tydlig med målsättningen för nästa år och varför dessa mål har satts. Om du kan bör du engagera medarbetarna när målen sätts för att de verkligen ska äga målen.
  4. Gå tillbaka till målen och följ upp dessa under året. Ge relevant feedback, uppskattade belöningar och återkoppla kontinuerligt. Undvik besvikelse och se till att vara rättvis.
  5. Och glöm inte att berätta allt som ni gör för era kunder. Det bevisar ju ert existensberättigande och stärker bilden av att ni gör någonting gott som era medarbetare är en del av.

Vad är då skillnaden på någon som (bara) gör sitt jobb hos dig under nästa år, och någon som är en sann ambassadör för din verksamhet? – Allt!

God jul och gott nytt år önskar Svante och hela Team Communication